Dlaczego kiełki powinny znaleźć się w codziennej diecie?

Kiełki to młode rośliny we wczesnej fazie wzrostu, które zawierają w sobie bogactwo witamin i minerałów. Znane były już w kuchni starożytnego Dalekiego Wschodu. Te młode rośliny działają oczyszczająco i przeciwnowotworowo. Na rynku dostępne są nasiona różnych roślin do kiełkowania, więc istnieje ogromny wybór smaków (od lżejszych po bardziej pikantne według własnych upodobań).

Dieta – Jak włączyć kiełki do swojej diety

Kiełki warzyw mogą być jedzone w każdym wieku. Są bogate w składniki odżywcze. Najczęściej na kiełki przeznacza się nasiona:

  • buraka,
  • fasoli,
  • rzodkiewki,
  • grochu,
  • rzeżuchy,
  • lucerny,
  • słonecznika i soczewicy.

Do własnej hodowli kiełków wystarczy odpowiednie naczynie i woda. Kiełki poleca się jeść głównie zimą i wczesną wiosną, czyli w okresach mniejszej dostępności świeżych warzyw i owoców. Regularne jedzenie kiełek wzmocni organizm i wspomoże odporność. Kiełki powinno się jeść przede wszystkim na surowo. Można je wrzucić do sałatki, posypać kanapkę czy zapiekankę. Mogą być dodatkiem do jajecznicy czy omletu, a nawet do zupy czy pasty. Kiełki można dodawać do wszystkiego, nawet, jako element dekoracji. Kiełki mogą być także elementem koktajlu. Kiełki są lekkostrawne i nie obciążają naszego żołądka. Kiełki bardzo smakują w połączeniu z twarogiem czy jako samodzielny dodatek do kanapki. To idealny dodatek do wędlin, sałatek, surówek. Można je jeść z pieczywem lub jako składnik past. Można je spożywać każdego dnia. Kiełki możemy hodować bez względy na porę roku i zawsze mieć pod ręką świeży dodatek.

Czym wyróżniają się kiełki rzodkiewki?

Kiełki rzodkiewki zapewniają sporą dawkę witamin antyoksydacyjnych jak A, C i E oraz witaminy z grupy B. Wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn i regulują rytm wypróżnień. Dodatkowo posiadają właściwości przeciwzapalne, wzmacniają odporność, zapobiegają zakażeniom oraz wspomagają prawidłowe funkcjonowanie wątroby. Kiełki rzodkiewki świetnie sprawdzą się w paście twarożkowej lub jako dodatek do wędliny na kanapkę. Mają one lekko pikantny smak.

Dla kogo kiełki lucerny?

Kiełki lucerny to bogactwo witaminy C i E. To również źródło białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, magnezu i cynku. Ich jedzenie dostarcza także fitoestrogeny, dlatego też są polecane kobietom w okresie menopauzy. Kiełki lucerny wspomagają działanie układu odpornościowego, zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu, poprawiają stan zębów i kości oraz mają wpływ na normowanie się stężenia cholesterolu we krwi. Są łagodne w smaku.